Centralny rejestr faktur - czym jest i jakie ma zadanie?
Centralny rejestr faktur - czym jest i jakie ma zadanie?

Wystawianie faktur elektronicznych jest już czymś powszechnie spotykanym w wielu przedsiębiorstwach. W roku 2021 planowane jest wprowadzenie opcji przesyłania e-faktury firmowym kontrahentom za pośrednictwem platformy rządowej, a dokładniej Ministerstwa Finansów. W niektórych przypadkach informacja o Centralnym Rejestrze Faktury spotkała się z wieloma wątpliwościami i nawet niezadowoleniem. Warto jednak zaznaczyć, że wiąże się z tym wiele korzyści także dla przedsiębiorców. Co więcej, na początku Centralny Rejestr Faktur będzie nie będzie czymś obligatoryjnym, ale dobrowolnym. Nie zmienia to jednak faktu, że wkrótce stanie się to obowiązkowe, dlatego już teraz każda firma powinna się zainteresować tym tematem.

Czym jest Centralny Rejestr Faktur?

W polskim prawie cały czas zachodzą różne zmiany, wprowadzane są nowelizacje różnych ustaw. Jedna z nich dotyczy ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nowymi wytycznymi w 2021 roku zostanie wdrożony Centralny Rejestr Faktur. Kwestią czasu jest to, kiedy stanie się on obowiązkowy i firmy będą musiały się temu podporządkować. Centralny Rejestr Faktur będzie zbiorem danych przesyłanych przez właścicieli firm w odnowionej strukturze plików JPK_V7 z deklaracją. Warto od razu podkreślić, że jego powołanie nie jest żadnym wymysłem polskiego rządu. Wprowadzenie CRF zostało odgórnie narzucone przez Komisję Europejską. Polska jako państwo członkowskie jest zobligowane do wdrożenia wytycznych, czyli w tym przypadku systemów monitorujących faktury znajdujące się w obrocie między przedsiębiorcami. W skrócie można powiedzieć, że Centralny Rejestr Faktur ma służyć uszczelnieniu systemu podatkowego i przeciwdziałaniu oszustwom podatkowym. Jest to kolejny krok po wprowadzeniu JPK, split payment i białej listy podatników VAT.

Czemu ma służyć Centralny Rejestr Faktur?

Za nadrzędny cel powołania Centralnego Rejestru Faktur uznaje się możliwość analizowania i doglądania zgodności faktur VAT wystawionych przez przedsiębiorców swoim kontrahentom. Można wobec tego powiedzieć, że rząd chce mieć nad wszystkim większą kontrolę i zapobiec stosowaniu nieuczciwych praktyk względem Urzędu Skarbowego. Przejrzystość dokumentacji ma pomóc w wyłapywaniu przestępstw podatkowych i wszelkiego typu nadużyć z tym związanych. Niestety oszustów nie brakuje, co wpływa negatywnie na stan państwowego budżetu. Polski rząd chce temu przeciwdziałać, a pomocnym narzędziem ma okazać się Centralny Rejestr Faktur.

Za jego pomocą możliwe stanie się uzyskanie dokładnego wglądu do faktur wysłanych przez przedsiębiorców przez organy podatkowe. Będą one poddawane szczegółowym analizom, co z kolei pozwoli na szybkie zauważanie nieprawidłowości, łącznie popełnieniem przestępstwa podatkowego. Okazuje się, że przedsiębiorcy stosują wielorakie praktyki, aby oszukać Urząd Skarbowy – łatwo przeoczyć przykładowo zastosowanie przez nich niewłaściwej stawki VAT, jeśli nikt dokładnie nie przeanalizuje całej faktury. Zaletą wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur jest automatyzacja całego procesu związanego z przeprowadzaniem kontroli podatkowych – mniejsze zaangażowanie w to przedsiębiorców i skrócenie ich czasu.

Centralny Rejestr Faktur a rozliczanie się z Urzędem Skarbowym – jak będzie wyglądało to w praktyce?

Każdego przedsiębiorcę z pewnością interesuje to, jak będzie wyglądał proces przekazywania faktur elektronicznych do Urzędu Skarbowego po wprowadzeniu Centralnego Rejestru Faktur. Nie wiąże się to z żadnymi trudnościami, bo do dyspozycji jest platforma Ministerstwa Finansów. Nie bez powodu zostały rozpoczęte prace nad projektem e—Urząd Skarbowy. Podatnik uzyska dostęp do wszystkich swoich elektronicznych faktur właśnie za pośrednictwem takiego osobistego konta do celów podatkowych i to z dowolnego urządzenia, łącznie z tymi mobilnymi typu smartfon czy tablet. Przedsiębiorcy z pewnością docenią to udogodnienie, bo odtąd możliwe stanie się załatwianie wszystkich spraw urzędowych przez Internet. Wiąże się to z dużą oszczędnością czasu i pieniędzy.

Zniknie konieczność osobistego stawiania się do urzędu – wystarczy zalogować się do swojego osobistego konta do celów podatkowych, aby załatwić zobowiązania względem fiskusa. Podatnik będzie mógł też sprawdzić to, jakimi danymi odnośnie prowadzonej przez niego działalności dysponuje urząd podatkowy. W jednym miejscu znajdą się także wszystkie faktury elektroniczne – wystawione zarówno przez ministerialną platformę, jak i przekazane przez kontrahentów. Zgodnie z planami polskiego rządu wszystko ma zostać uruchomione już w drugim kwartale 2021 roku. Początkowo z osobistego konta podatkowego będą mogli korzystać tylko podatnicy i pełnomocnicy, dopiero potem usługa zostanie rozszerzona o płatników.

Czy Centralny Rejestr Faktur to korzystne rozwiązanie?

Mogłoby się wydawać, że Centralny Rejestr Faktur będzie czymś jeszcze bardziej utrudniającym prowadzenie własnej działalności gospodarczej, ale dotyczy to wyłącznie nieuczciwych podatników i płatników. W praktyce wdrożenie tego nowego systemu nie wiąże się z żadnymi obciążeniami ani dodatkowymi obowiązkami dla podatników. Centralny Rejestr Faktur stanowi wręcz udogodnienie i usprawnia przeprowadzanie procedur kontrolnych przez urzędników. O wszelkich nieprawidłowościach w systemie podatnik będzie na bieżąco informowany. Co więcej, jeśli w terminie czternastu dni od dania otrzymania upomnienia od Naczelnika Urzędu Skarbowego dokona on korekty, nie zostaną na niego nałożone żadne sankcje. Z kolei niezastosowanie się do upomnienia skutkować będzie karą w postaci mandatu o wysokości pół tysiąca złotych.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl